gooポイントが当たる質問投稿キャンペーン>>

みなさんこんにちは。

「喉に詰まる」を英語ではどう言えば良いですか?

例えば、「昨日おもちを食べた時、喉に詰まった。もう少しで死ぬところだった。」と言いたい場合、

When I was eating some rise cake yesterday, I choked on it and almost died.

で良いですか?

また、「何ヵ月か前に、ブッシュ大統領はプリュッツェルを食べ、それを喉に詰まらせて死にそうになった。」

と言いたい場合ばどうなりますか?

上に書いた例文とは、少し英語での言い回し方が違って来るような気がします。(良くは解りませんが、、、)
自分の事でない事を言おうとするからでしょうか、、?

うまく質問を書けませんでしたが、よろしくお願いします。

A 回答 (3件)

"When I was eating some rise cake yesterday, I choked on it and almost died."

これでも十分通じますが、少し気になる点があります。
餅は、rice cakeですよ。rice cakeは可算名詞と不可算名詞があり、可算扱いにするとsome rice cakesになり、不可算扱いにするとrice cakeになります。そのどちらかです。

ブッシュ大統領の件ですが、僕ならこう訳します。
A few months ago,President Bush almost died from choking on a pretzel.

だから、餅の件も「餅がのどに詰まる」というのだから、「餅を食べてて」とわざわざ言わなくてもいいと思いますよ。もしこれが「魚を食べてて骨が・・・」とか「おやつを食べてて餅が・・・」というなら別ですけどね。
    • 0
この回答へのお礼

electioneeringさん、ありがとうございました。

「お餅が喉に詰まった」というだけで、確かにお餅を食べてた事は解りますね。なるほどです。

これからもよろしくお願いします。

餅を食べて・・・の英訳は正しいと思います。

ブッシュ大統領の文は次のような訳でどうでしょうか。choked on itも
使えるでしょう。
Some months ago, President Bush ate a pretzel, got it lodged
in his throat, and almost died.

Several months ago, when President Bush ate a pretzel, it caught
in his throat and almost killed him.

A few months ago, President Bush ate a pretzel, choked on it,
and almost died.
    • 0
この回答へのお礼

eliot55さん、ありがとうございました。

いくつかの例文を出していただけると、とても勉強になります。
「a pretzel caught in his throat.」なんかは私の弱い文法力、単語力でも十分に作れる文だったし、簡単に覚えられそうです。

1/14/02のBush大統領のプレッツェルの件を調べてみたら、以下の単語/

用語でした。

(1) [got] stuck in his throat
(2) got caught in his throat
(3) choking / throat, causing him to choke
(4) blocking his airway

(1-1) http://www.thevoiceofreason.com/2002/No50/BushDo …

During this downtime, all the dog did was charge at the Chief of Staff's unmentionables, sticking his nose down hard into the president's body in an attempt to dislodge that pesky pretzel stuck in his throat that threatened national security.

(1-2) http://www.theproducesection.com/culture_9.shtml

On the morning of January 14, 2002, it was reported that President Bush fainted after a pretzel got stuck in his throat.

(2 & 3) http://www.ananova.com/news/story/sm_494341.html

US President George W Bush faints after choking on pretzel while watching an American football game on television.

But Dr Tubb says that low heart rate makes him more prone to fainting when the pretzel stimulated a nerve when it got caught in his throat.

(3) http://fendexis.snowcave.org/cgi-bin/comments.cg …

President Bush is fully recovered from Sunday's incident ― when a pretzel lodged in the president's throat, causing him to choke, faint and bump his head.

(4) http://www.dailyillini.com/jan02/jan21/opinions/ …

That could have forced the pretzel blocking his airway out of his throat.

参考になりましたでしょうか?
    • 0
この回答へのお礼

iriya-gさん、わざわざ検索して調べて頂いて本当にありがとうございました。

どれも、ニュースっていう感じの流暢な言い方ですね。とても参考になりました。